5 mars

Kanske dags för en liten uppdatering. Undra bara vart jag ska börja......
Vi börjar med kakelmötet. Det gick över förväntan bra. Jag och Stina var ruskigt överens om vissa saker :D Kaklet i tvättstugan hade vi redan bestämt. Det blir ett schackrutigt golv. Platorna är 20*20 och kommer från höganäs. Sedan bestämde vi klinker i hallen med, blir ett gråaktigt golv från dekora, dom plattorna är 30*30. Kaklet i köket verkar bli rött! Precis som vi ville ha från början. Dekora hade kommit in med ett nytt kakel i formatet 5*30 och var riktigt tjusigt. Det lutar åt att det blir detta. Badrummet kommer att bli helt vitt med bruna inslag. Vi har ännu inte bestämt oss, så ni får reda på hur det blir lite senare. Lilla toan är inte heller klar, men det blir den nog till veckan.

Vi skulle ha varit på möte med el-firman idag, men han vi skulle träffa var tvungen att vara hemma med vård av barn idag så vi har bokat om mötet tills på onsdag. ska bli intressant och se vad han har för förslag och lite vad saker och ting kostar. Jag var lite sugen på ett nätverk i huset för tel/internet och tv, men vi får se vad det går på. Vi vill ju att borlänge energi drar in fiber i huset, så då är ett sådant nätverk nödvändigt. Men borlänge energi har ingen station i vårat område ännu och vet när det blir dags heller. Kanske bara ska dra tomrör i väggarna för det nu och vänta tills vi får fiber. Jag har iallafall bestämt mig för att vi inte ska dra in fast telefon i huset. Vi ville ju ha det för bredband å vi ej får fiber på ett tag. Men Telia vill ha hela 10 000 kr för att dra in telefon åt oss. HUTLÖST!!!!! Då är stationen mitt i gatan och vi har redan lagt ner tomrör på gården. Så som det ser ut nu blir det trådlöst ifrån tre.se. Kommer att gå segare än vad vi har nu, men helt acceptabelt då det bara kostar 199kr/mån och det är max. Bara att hoppas att dom bygger ut till turbo 3g inom snart så det blir lite snabbare.

Sedan har jag prata med våran bygledare Andreas om att vi vill ha isolerade innerväggar samt en extra spånskiva på vissa väggar för att kunna fästa tex en platt-tv lr en hylla. Detta vsste vi att vi ville ha från början med missade det i våran slutgiltiga beställning. Tur att man kan fixa vissa saker efteråt utan att det kostar skjortan. Ska få priset denna veckan, bara att hoppas att det är som jag tror. Isolerade innerväggar tror jag väldigt mycket på oh våran byggledare sa att om han hade byggt hade han haft det med. Då undrade jag varför dom inte hade det som standard, men men, man kan fundera på många saker under ett husbygge :)

En sista sak för idag, fick fakturan för installation av VA (vatten och avlopp) av borlänge energi, den var på 74 000 kr. Tur att saker och ting inte kostar så mycket när man bygger hus! :)

Än så slänge har det inte kommit några överraskningar i kostnade när det gäller vårat husbygge som avviker från våran kalkyl, men det kommer nog. Hoppas bara att det blir småsaker.

Over and out


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback